WestWijs: Uitbouw van een model voor levenslang leren in de Westhoek

De uitbouw van een satellietenmodel als stimulans voor levenslang leren in de Westhoek. We gingen aan de slag met  dit innovatieve samenwerkingsmodel in de Westhoek met als doel om meer in te spelen op lokale noden én aandacht te hebben voor maatschappelijke thema’s zoals armoede, mobiliteit, of kwetsbaar werknemerschap.

Door de focus op levenslang én levensbreed leren beoogden we een regionale leercultuur en een kentering in de lage deelnamecijfers. We gaven een impuls aan het beperkte en dalende aanbod aan volwasseneneducatie in de Westhoek door afgestemde antwoorden te bieden op noden van werkgevers, verenigingen en kwetsbare doelgroepen.

De focus op innovatieve leervormen voor diverse doelgroepen zorgde ervoor dat we een ruimer netwerk aan partners konden warm maken om in te zetten op (levenslang) leren. De lokale besturen in het bijzonder kregen een belangrijke rol in het aanwakkeren van de lokale leergoesting.

Meer concreet:

  • De leernoden en leercultuur van 26 werkgevers uit diverse sectoren in de Westhoek werden in kaart gebracht. De bevraging maakte enkele gaps in het aanbod duidelijk zichtbaar. Zo werd er onder andere een beslissingsboom opgemaakt om tegemoet te komen aan de vaststelling dat het opleidingsaanbod nog te weinig gekend is. Daarnaast werd er een lerend netwerk opgericht, ‘WestWijs Connect’. In dit innovatieve concept werken de opleidingsverstrekkers in de regio samen met een groep deelnemende werkgevers om een ‘opleidingsmenu’ vorm te geven op basis van hun gemeenschappelijke leernoden. De uitrol van een proefaanbod staat gepland in het najaar van 2024.
  • Om de leernoden in de brede maatschappij te capteren werden ook de noden en drempels tot leren bij (en samen met de) socio-culturele verenigingen in kaart gebracht. Er werd onder andere een sprekersplatform gelanceerd om de verenigingen te helpen bij het zoeken naar kwaliteitsvolle sprekers en docenten. Daarnaast werd er een handleiding gemaakt om verenigingen te ondersteunen bij het organiseren van vormingen. Ze worden hierin gesensibiliseerd over waarom vorming zo waardevol is binnen de vereniging en krijgen tips & tricks om succesvol vormingen te organiseren. Zo kunnen ze hun vereniging ook beter faciliteren als leerplek.
  • Met proeftuinen gericht op de meest kwetsbaren onder ons werden vraaggerichte trajecten ontwikkeld die een opstap kunnen betekenen naar werk.
    • In ‘Edulink’ brachten we toeleiders en opleidingsactoren dichter bij elkaar om kennis te delen in een lerend netwerk rond levenslang leren bij kwetsbare doelgroepen. We gingen aan de slag met leervragen, leerdrempels en meer, aan de hand van concrete casussen en rond specifieke doelgroepen.
    • In de proeftuin ‘Open Ateliers’ prikkelden we de leergoesting bij werkzoekenden en niet-beroepsactieven via een verscheidenheid aan laagdrempelige, praktijkgerichte open leermomenten. Deelnemers kregen de kans om hun talenten en interesses te ontdekken en werden daarnaast aangemoedigd om stappen te zetten richting opleiding of werk.
    • In Stap per Stap werden 22 trajecten opgezet om langdurig zieken terug te re-integreren op de arbeidsmarkt door in te zetten op hun talenten en interesses. Door outreachend te werken en individuele begeleiding werden de drempels zoveel mogelijk verlaagd, en door – onder begeleiding – te proeven van nieuwe (succesvolle) werkervaringen gingen ze stap per stap opnieuw aan het werk.
  • Personen bereiken die (nog) niet leren, is niet vanzelfsprekend en vereist innovatieve vormen van communicatie. De acties op vlak van communicatie hadden twee doelen: de leergoesting triggeren bij de (niet-participerende) burger, en hen wegwijs maken in het aanbod of hen er bewust van maken. Er werden hiervoor 12 ambassadeurs geëngageerd: de WestWijzers. Zij zijn hét gezicht voor levenslang leren in de Westhoek en de verpersoonlijking dat leren leuk én waardevol is. Op de website WestWijs zijn 8 van hun verhalen te bekijken in enkele video’s die werden opgenomen. Maar ze zijn ook vereeuwigd op een Wall of Fame, een soort beursstand, die werd gebruikt om op verschillende locaties in de Westhoek passanten warm te maken om te blijven bijleren. Een 10-tal acties vonden reeds plaats, o.a. op de markt in Diksmuide, Ieper, Poperinge en Veurne.